Puslapiai

2013 m. gruodžio 16 d., pirmadienis

Ekskursija pažiūrėti kaip atrodo troleibusų kontaktinis tinklas iš arčiau

Prieš beveik pusmetį pažiūrėjau kaip atrodo troleibusai iš arčiau - sudalyvavau blogerių ekskursijoje po pirmą Vilniaus troleibusų parką.

Šeštadienį dar kartą nuskilo - galėjau pažiūrėti kaip dirba troleibusų kontaktinį tinklą prižiūrintys žmonės :D Ekskursiją suorganizavo Marius Markevičius. Didelis ačiū jam ir mums savo brangaus laiko nepagailėjusiems darbuotojams :>

Kas negyvenate Vilniuje, tai trumpai papasakosiu kame yra esmė su troleibusais - jie po truputį yra stumiami iš viešojo transporto sistemos. 


(Liūdintis apleistas 13 maršruto troleibusas :( Jei labai įsižiūrėsite pamatysite kaip rieda ašarėlė) 


Kodėl? 

A biesas žino. 

Aš tai pavyzdžiui nesuprantu. Vieną rytą atsikėliau ir sužinojau, kad troleibusai tipo nebemadinga, neįdomu, ir iš viso netinkama transporto priemonė sostinei. Žinoma, gyvenimas sostinėje turi savų minusų - pavyzdžiui reprezentacinį spaudimą. Taip, taip - mes iki to pakankamai dasigyvenome ir, kaip kiekviena tikra Europos sostinė ar garsus miestas turime viską daryti gražiai (antraip gausim baudų). Vilniaus elgutė štai kaip jau įprasta tobulas šakų kūgis, o ne tikras medelis :( (na, bent jau ne Kauno kyborgas...) Vieną rytą atsikelsiu ir grūmos man pirštu mados policija, kad papai per maži :D

Yra visokių ten argumentų kodėl troleibusai ne lygis.

Vienas iš jų, kad jie brangūs.

Troleibusai realiai yra pigūs, kuo daugiau troleibusų - tuo jie pigesni, kuo mažiau - tuo brangesni. Čia jų didelis pliusas prieš autobusus. Kodėl didėjant troleibusų jų važiavimo savikaina mažėja? Labiausiai dėl to, jog jie yra varomi elektra, o jų konstrukcijos pakankamai paprastos, kad juos remontuoti būtų galima patiems (ar net surinkti nuo nulio, bet kai dėl pasigaminimo, tai LT trūksta tam gamtinių išteklių. Autobusų patys irgi nesigaminsime). Praeitą savaitę mačiau ne vieną blogo įrašą, kur žmonės pasiskaičiavo, kad jau dabar Vilniuje šildytis elektra yra pigiau, nei centriniu šildymu - jeigu LT turėtų nuosavą galingą elektros šaltinį, tai troleibusai būtų dar pigesni.

Kitas argumentas yra tas, kad jie nemodernūs.

Na, taip troleibusai senas daiktas - galima Vilniuje būtų važinėtis magnetiniais traukiniais ar kokiais nugarą pakasančiais elektrosraigtasparniais. Dvibėgis tramvajus, vietoj dviejų ūsų ore, turi dvi šaknis žemėje (ir apvažiuoti kliūtį jam sunkiau), vienbėgis tramvajus yra iš viso LOL (nors jei Vilnius tokį turėtų galėtų tapti tikru hipsterių draustiniu), tai kad nelabai ką modernaus ir įperkamo Vilnius turi... Pigiau būtų atnaujinti troleibusų parką. Man, kaip Vilniaus gyventojui, tai, prisipažinsiu, labiausiai rūpi kaina. Galėčiau ir ant genetiškai modifikuoto jojamojo vikšro po miestą keliauti. Man nesišviečia, kad naujos transporto priemonės įdiegimas nuo nulio bus pigesnis, nei senos optimizavimas. Mūsuose net operacinės iš naujo neperstatomos, o čia eina kalba apie visos sistemos keitimą.
Nu nesisuka man krumpliaračiai, nors tu ką.


(Jeigu turėtume pakankamai pinigų, garantuoju, kad Vilnius taptų pirmu Pasaulyje miestu su tikrai ekologišku mega sliekų viešuoju transportu. Galėtume net išveisti oranžinės spalvos skirtus tik true vilniečiams, kuriuos sliekai prisileistų tik patikrinę ar žmonės turi identifikacinę vilniečio kortelę. Nu dar koks šiaulietis užlips ant slieko. FUI gi.)

Dar viena argumentas, visai iš lempos yra, kad troleibusų laidai ir jie patys darko Vilniaus miesto vaizdą...


Nes visi žinome, kad vilniečiai žmonės išdidūs ir vaikšto visą laiką aukštai iškėlę galvą, todėl ant kelio atsiradusių bėgių ar visų kelių dangos keitimo betonu (o to reiktų kai kurioms iš naujų transporto priemonių) tikrai nepastebės. Tikrai ne.

:D taigi, bent jau tarp paprastų miestiečių sklando kalbos, kad čia ne kas kitas, kaip tiesiog būdas nustekenti troleibusus, privesti iki bankroto, o tada tik ŠULDUBULDU uldu kažkas nusipirko :D O tai tau, kaip čia dabar taip?..

Tiep.

Tai reikia pagaliau pradėti kalbėti ką aš ten ekskursijoje pamačiau. Ekskursiją su mumis buvo pradėjęs fotografas Augustas Didžgalvis. Bet po to pasakė, kad čia nėra ką fotografuoti ir paliko mus, paprastus mirtinguosius. Taigi, toliau visos nuotraukos darytos su paprastu mobileeeeku :D Kentėkit.

(Atvažiavau per anksti, tai apvaikščiojau teritoriją ratais-kvadratais. Va kur miega troleibusai. Už spygliuota viela aptvertos tvoros. O tas keistas kvadratinis daiktas kairėje nuotraukos pusėje, tai vargana senos kažkada ten buvusios stotelės liekanėlė).


(Šalia administracijos pastato yra toks keistas neveikiantis fontanas-laivas, kurio dugne mėtosi pakuotės nuo drėgnų servetėlių ir įtartinai gerai veši pienės. Taigi, panašu, kad fontanas netiesiogiai kalba mažiausiai apie vieną kitą Vilniaus miesto problemą*. Nuotraukos dešinėje pusėje stovi daaaug po taksi reformos (ar galima taip sakyti?) atsiradusių Vilniaus miesto taksi mašiniukų (kaip suprantu, tai ir ten buvo bandoma įvesti monopolį), o už jų tas vieno aukšto pastatas yra greitosios medicinos pagalbos stotis - tai tarpinė vieta, kurioje stovi greitoji pagalba, kad nevažiuotų kiekvieną kartą iš ligoninės. Man bevaikštant aplinkui tai tik ten ir dar toliau esančioje degalinėje darbas virte virė (stotyje net nebuvo nė vieno "snaudžiančio" ekipažo :o ).


Pradžioje pažiūrėjome kaip antrajame Vilniaus troleibusų parke keičiamas troleibuso laidas. Jį keitė vieno avarinio ekipažo darbuotojai. Vilniaus mieste yra 4 brigados, po 2-3 automobilius.

Ir žinote ką.

O visai ten ir ne laidas!

Ten strypas.

Geras storas pagalys iš vario ir dar kažkokių tai paslaptingų metalo lydinio.


(elfų ietis)
Tas strypas, tai vat ir yra tas troleibuso laidas - o tas kitas daiktas naudojamas sujungti dviems strypams, jeigu jie nutrūksta, ar pekeisti susidevėjusią dalį. Ekskursijos metu sužinojome, kad lygioje vietoje troleibuso laidas ataliko ~30 metų, o ant posūkių ~15. 


(Darbo transporte įtaisytas varstotas lyginti susilanksčiusiems laidams).

Nutrūkęs troleibuso laidas gali smarkiai sužaloti. Vis dėl to nesu girdėjusi, kad būtų sužalojęs kokį nors praeivį, o štai, kad sužaloja darbuotojus ekskursijos metu išgirdome - dar sovietiniais laikais trūkęs vienas laidas numušė ir sužalojo tris kontaktinio tinklo darbininkus! 

Darbuotojai "pajuokavo", kad nėra nė vieno darbuotojo, kuris nebūtų vienaip ar kitaip nukentėjęs darbo metu. Pavyzdžiui avarijų metu jie dirba "ant gyvo laido" ir gali nusitrenkti elektra - taip jie rizikuoja savo gyvybėmis, bet avarijas likviduoja per kelias-keliolika minučių, o ne kelias valandas. Jeigu autobusai neišmestų nuodingų išmetamųjų dujų, tai čia būtų didelis troleibusų minusas, kad jie yra pavojingi žmonių sveikatai...


Kalbant apie dūmus, tai šitu blogu dabar nušausiu antrą zuikį. Prieš porą dienų pastebėjau, kad aplink mano namus yra gausybė begalybė mažiukų autoservisiukų. Ir praktiškai iš visų kyšo po kaminiuką, kuris rūksta. Tik iš visų rūksta toks gražus baltas dūmas. Iš pradžių pagalvojau, kad gal ten kokias malkas šilumai kūrena ar ką. Nu nesijuokite, nesigaudau aš tuose autoservisuose. 

Ekskursijos metu pamačiau, kad šalia parko esatis autoservisas "Martonas" turi ne tai, kad kaminiuką, o visą kaminą, kuris leido juodus tumulus dūmų (čia dar neįspūdingiausi užfiksuoti), kiti ekskursijos dalyviai pasakė, kad autoservisuose būna deginamas senas tepalas ir panašiai, bet taip pat būna specialūs filtrai, kurie neleidžia į orą patekti kam nereikia.
Kol aš stovėjau ir vėpsojau džiaugdamasi, kad nėra į mus pučiančio vėjo, vienas parko darbuotojas pasakė, kad "Martonui" šitas negalioja ir hipotezę, kad jo savininkai artimai susiję su Vilniaus miesto savivaldybe... o_O

Išsiklausinėjome, kad ilgiausiai Vilniuje dėl troleibusų kaltės eismas buvo sustojęs 1,5 h. Ilgiau taisomus gedimus dažniausiai sukelia koks šiukšliavežis nuvertęs atraminį stulpą ar kas panašaus. Visai maži gedimai dažniausiai net nesutrikdo pačio troleibuso važiavimo, nes jis juos įveikia naudodamas akumuliatorius ar tiesiog iš inercijos prieš tai įsibėgėjęs :)


Ekskursijos metu mums prirodė visokių įdomių daiktų. Sužinojau, kad pavyzdžiui troleibusai lengviau ir greičiau suka į dešinę, nes taip sukonstruotos tos dalys, kur ūsas liečiasi su laidu. Tad, jeigu kada pastebėjote, kad troleibusas ūsus dažniau pameta sukdamas į kairę, tai esate labai pastabus, bei šiuo klausimu teisus :)

Sudėtingiausios kontaktinio tinklo prasme vietos Vilniuje yra šalia Spaudos rūmų ir Operos ir baleto teatro.


(Vienas darbininkas turi būti apačioje, kad valdytų darbo platformą. Kiti dirba. Mes stovime nuošalyje, kad netrukdytumėme ar nelaimės atveju nenukentėtume)


(Po darbo svarbu ir pasigražinti :) Nors, man bespoksant buvo paaiškinta, kad tai būtina tam, kad transportas išliktų ryškios ir lengvai pastebimos spalvos xD)

Darbuotojai taip pat papasakojo, kad įkūrus antrą troleibusų parką iš tos vietos dingo visi visi balandžiai. Bet po to, po truputį, vėl apsigyveno :) 
Taip pat paklausėme kiek yra kontaktinio tinklo darbuotojų, tai jie patys suskaičiavo, kad ~40. Ankstesenėje eskursijoje buvo žmonių, kurie sakė, kad jų yra ~200 (neva dėl to troleibusai labai brangūs). 


Kadangi mūsų buvo nedaug, tai atlikus darbą, kontaktinio tinklo darbuotojai grįždami į savo secret hideout'ą pasiėmė ir mus kartu į oranžinį mašiniuką :D

O bazė tai tikrai gerai paslėpta - Antakalnyje, jei nežinotum kur, tai niekaip nerastum. Ne Antakalnio. Bazės.

Ten sušilom, gavom arbatos, kavos ir netgi torto :> Kadangi ten žmonės ilsėjosi po darbų, ar jų dar tik laukė, tai ten nefotografavau. Jiems mes tikriausiai buvome dar įdomesni svečiai, nei mums ekskursija pas juos.


Būstinėje buvo štai tokia faina rankomis nupiešta schema su visu kontaktiniu tinklu.


(primena kraujagysles)


Ekskursija užsibaigė aprodymu vieno ekipažo atsarginių dalių sandėliuko. Šiaip jie turi oficialius sandėlius, bet sakė, kad kiekvienas ekipažas, ar net meistras turi ir pats susidėjęs ką geresnio :D 

Pačioje pabaigoje sužinojau dar vieną įdomų dalyką, jog Vilniaus troleibusų kontaktinis tinklas turi vieną bėdą, kurios neturi Kauno - užsidegimus. Kai kur kontaktiniame tinkle yra įdėtos izoliacinės detalės iš į plastmasę panašios medžiagos, gumos ar paprasčiausio impregnuoto medžio. Tačiau pravažiuojančios fūros (vilkikai) kelia nuo kelio dulkes su druska, chemikalais ir dar velnias žino kuom - tai nusėda ant dalių ir sudaro sąlygas ne tik pratekėti elektros srovei, bet dalims greitai susidėvėti (ar, kraštutiniausiu atveju net užsidegti). Kaune eismai, tam per maži, o Vilniuje tai irgi tik keliose gatvėse taip būna.
Darbuotojai pasakojo, kad bandė šią problemą kelti aukščiau, bet, kaip suprantate, pigiau ir paprasčiau tiesiog dažniau keisti galinčias užsidegti dalis. Dar jie bandė patys bent jau išsiaiškinti dėl kokių būtent chemikalų taip nutinka, deja nepavyko - jų sukonstruotos dulkių gaudyklės nesugavo kažko neįprasto.

Tai va tokia va buvo ekskursija :) Labai džiaugiuosi, kad į ją nuėjau. Ir pabaigai dar viena nuotrauka su ištvermingiausiais:


(Mums daug ką aprodęs ir papasakojęs kontaktinio tinklo darbuotojas, Marius, kuris suorganizavo ekskursiją, aš, o fotografavo ir į kadrą nepateko Jurgis. Stovime prie jau išimtos kontaktinio tinklo dalies, kuri  anksčiau kabėjo šalia Spaudos rūmų - gal kas ją atsimenate :) Ji sveria ~180 kg mes bandėm patampyti, bet nelabai sekėsi XD )

Dar ekskursijoje dalyvavo Skirmatas Tumelis, tai įdomu ką jis parašys :D

* Ech, nu jeigu netingėjote nuvažiuoti iki pat apačios pažiūrėti kas ten per žvaigždutės paaiškinimas, tai toks kita problema yra - viešųjų tualetų trūkumas.

13 komentarų:

  1. O tai aš dar girdėjau argumentą, kad laidai ne kiek kenkia grožiui, o kad kenkia pastatams prie kurių tvirtinami. Senamiestyje.
    Bet pati renkuosi troleibusą jei būna pasirinkimas :)

    AtsakytiPanaikinti
  2. Pabrėšiu, kad 13 - tai pakeistas 18A numeris (važiuoja kažkur 4 stotelėm trumpiau Žemuosiuose Paneriuose, nei 18) :)

    AtsakytiPanaikinti
  3. Juste, labai ačiū sudalyvavimą ir įdomų pasakojimą! Keli pastebėjimai - ten, kur yra nuotraukėlė su ūsuotaisiais už spygliuotos tvoros - tai būtent šie ūsuotieji šią vasarą po peiliu vos nepateko - tai dabar jie pavadinti "rezerviniais" ir rūdis renka atidarytomis durimis palikti. O dėl to fontano - laivo: žmonės kalba, kad jis šiukšlynėliu pavirto įsikūrus ten taksiukų dispečerinei - ar tiesa ar ne sunku pasakyti, gi nepagavus už rankos nėra kas daryt - tik va kad tiesiog labai sutapo laikmečiai. Dėl 1,5h - tai eismas buvo sustojęs pačių troleibusų, ne apskritai visa ko aplink. Dėl mažų kontaktinio tinklo gedimų įveikimo - akumuliatorius deja turi tik du Vilniaus troleibusai, ir kas dar įdomiau, tam, kad vairuotojas galėtų važiuoti nuleidęs ūsus, tai jau turi pagal mūsų įstatymus išlaikyti kitą vairuotojo kategoriją. Patikslinimas dėl balandžių - jie buvo kurį laiką dingę, troleibusų parke atsiradus autobusams. Na o ar žmonės po darbų ilsėjosi, ar jų laukė, galima pamėginti paskaičiuoti - jei pamaina prasideda 7 val., tai buvo turbūt pietų metas :) Na ir dar dėl tų chemikalų kurie spec.dalis suniokoja - kaip sakė mums viską pasakojęs žmogus, kadangi pernai buvo pakeista tų detalių masiškai mieste (tūkstančiais), dabar jau ši bėda praktiškai nebeegzistuoja.
    Beje, o apie kačiuką papasakoti tai ir pamiršai :)

    Salomėja, taip gali būti dėl vibracijos - visgi kai kur neaišku dėl kokių priežasčių padarytas būtent toks tvirtinimas (o ne pasinaudota gatvių apšvietimo stulpais) - galbūt dėl to, kad linijų tiesimo metu niekas per daug nesirūpino, kur kas prie ko bus pritvirtinta, o dabar gi visi taupo.

    AtsakytiPanaikinti
  4. Puikus įrašas, Ačiū :)

    Atsiradus greitiesiems autobusams, deja, turiu pripažinti, jog daugiausia naudojuosi jais. Bet mane būtent ir domina su ilgaisiais atstumais susiję klausimai.

    Pirma, kodėl per 20 metų nebuvo nutiesta jokių naujų linijų (nei į Pilaitę, nei Ukmergės gatve, nei į Santariškes)?

    Antra, ar troleibusai galėtų vienas kitą aplenkti - t.y. ar galėtų būti greitieji troleibusai?

    AtsakytiPanaikinti
  5. Ugniau, pagal Vilniaus miesto bendrąjį planą, patvirtintą 2005 m., pagal kurį miestas turėtų būti tvarkomas ir dabar, ir dar kelis metus į priekį - turėjo būti nutiesta linija iki Santariškių, taip pat turėjo būti linija ir Ateities g. Galbūt važiuodamas pastebėjote, kad atramos troleibusams jau seniai ten yra. Tiesiog atėjo kitas meras, kuris turėjo kitą viziją, ir bendrojo plano skyrių vykdymas kurie jam nenaudingi - sustabdytas.
    Į antrąjį klausimą jau sunkiau atsakyti paprastai. Na bet pamėginsiu kiek supaprastinant. Su dabar miesto turimais troleibusais - ne. Tam turėtų būti arba dabartiniai modernizuojami (daugumai to daryti tiesiog neverta), arba perkami nauji, galintys tai padaryti - plius, tokiu atveju, turėtų būti atlikti šiokie tokie pakitimai kai kuriuose ruožuose (numatytos vietos, kuriose galimi aplenkimai). Šiaip kadangi dauguma dabartinių troleibusų gali nuvažiuoti bent kelis kilometrus ir be kontaktinio tinklo (ir vėl įsikrautų be papildomo stovėjimo prie jo pasijungę) - tai įmanoma padaryti. Tik štai dar vienas niuansas - pagal mūsų įstatymus troleibuso vairuotojas (turintis T kategoriją) neturi teisės važiuoti naudodamas akumuliatorių, jis privalo važiuoti laidais - smulkmena, tačiau ganėtinai erzinanti :)

    AtsakytiPanaikinti
  6. Ačiū visiems už komentarus, mintis, bei pastebėjimus/pataisymus :>

    AtsakytiPanaikinti
  7. Per 20 metų linijų buvo nutiesta gana daug - Justiniškėse (7 maršruto) pratęsta iki Pašilaičių, nuo Antakalnio žiedo pratęsta iki Saulėtekio, paleistas troleibusų eismas per Šilo tiltą.
    o dėl troleibusų sistemos atnaujinimo kainos - troleibuso kaina grubiai yra bent 1.5 karto didesnė nei analogiško autobuso (o jei dar pridedamos baterijos ir kiti priedai dar daugiau) - va rygoje pirko ilgus troleibusus - 1mln eurų kiekvienas, autobusas kainuotu max 1.5 mln litu, iš čia ir kainos skirtumas

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Na, taip, čia kaip pažiūrėsi. Kažkas padaryta, bet įvertinus miesto plėtrą, tai kažkaip neįspūdinga, tuo labiau NET per 20 metų...
      Antra, jeigu skaičuojant tik pačios transporto priemonės kainą, bet ne jos sunaudojamą kurą, išlaikymą, remontą ir tarnavimo metus, tai čia tas pats, kas maitintis tik taupos daktariška dešra su makaronais, ir aiškinti kokie durniai tie, kurie valgo sveiką ir brangų maistą...

      Panaikinti
    2. Dėl Rygos troleibusų. Kaip turbūt žinote, į šią kainą įeina ne tik pilnos komplektacijos troleibusas (o taip, jie turės kondicionierius, Vilniaus viešojo transporto keleiviams juk jų nereikia! - net ir kitąmet atvažiuosiantys autobusai bus be jų kiek žinau - nes nuo to kaina gan pastebimai išauga), troleibusai dar gauna kelių metų laikotarpiui nemokamą aprūpinimą atsarginėmis detalėmis. Dvigubas autobusas max 1,5 mln. litų? - norėčiau tokį pamatyti (su pilna komplektacija ir kitų atitinkamų techninių charakteristikų). Siūlyčiau nepamiršti ir eksploatacijos laiko bei griežtėjančių ES taršos reikalavimų, kurių turbūt ir pas mus kada nors teks pradėti realiai (o ne formaliai) laikytis.

      Panaikinti
  8. Štai ir dar vienas rašinys apie troleibusų kontaktinį tinklą - ir daug žodžių, ir nuotraukų, ir video: http://www.troleibusas.lt/?p=1626 :)

    AtsakytiPanaikinti
  9. Labai išsamiai aprašyta ir pailiustruota:) Turbūt, didžiausia Vilniaus viešojo transporto bėda, kad troleibusai tikrai pasenę ir nebepatrauklūs. Kita vertus, autobusai visgi išvysto didesnį greitį ir manevringumą, nežinau, ar net ir nauji troleibusai gali konkuruoti šioje srityje.

    AtsakytiPanaikinti
    Atsakymai
    1. Gali konkuruoti- ypač įkalnėse. Štai kai turėsite laiko, galite pažiūrėti ilgo troleibuso bandymus Prancūzijoje (tiesa, bandymų metu buvo uždraustas kitų transporto priemonių eismas, kad galėtų išvystyti maksimalų greitį ir nenutiktų kokia nelaimė): http://www.7alimoges.tv/Vitesse-maximum-pour-la-STCL_v1427.html

      Panaikinti